Tämä on tällainen matkapäiväkirjamainen pikapäivitys siitä, mitä olen viime aikoina oikein puuhaillut.

Torstaina 21.4. pinkaisin töistä suoraan lentokentälle ja Finnairin lennolle AY069 - ja kas, perjantaina aamulla (Suomen aikaa) olinkin jo Hong Kongissa :-D  Lento oli hieman myöhässä, sillä koneen viihdejärjestelmää yritettiin viimeiseen asti korjata. Osalla se toimi (minulla), osalla ei (vieruskaverin paikalla). Onneksi vieruskaveria ei koskaan tullut, joten sain ylimääräistä luksusta paremman nukkumistilan muodossa - yli kymmenen tunnin yölennolla oli mukavaa heittäytyä penkeille poikittain.

Perjantai 22.4. ei pitänyt sisällään paljoa muuta kuin laskeutumisen Hong Kongiin kello kolmen jälkeen iltapäivällä, junamatkan kaupunkiin, ekan eksymisen (koska Hong Kong ja Central -asemien välillähän on sentään melkein 200 metriä!), metromatkan Tsim sha tsuihin Kowloonin puolelle, ja majoittumisen Golden Crowniin. Ahkera googlettelu palkittiin tämän kymmeniä pieniä hotelleja sisältävän kompleksin hyvinkin mahdollisesti siisteimmällä huoneella. Äärimmäisen pienihän se on, mutta mitään ei puutu ja näköalakin on kuudennesta kerroksesta alas Nathan Roadin uskomattomaan vilinään. Ilta oli melkoista hiljaiseloa - 7elevenistä mässyjä huoneeseen, alakerran nuudelipaikasta kupillinen kuumaa ruokaa, nopea visiitti satamaan katsomaan jokailtaista valoshowta (kymmenen minuutin esitys, jossa on mukana kymmeniä pilvenpiirtäjiä lahden molemmin puolin). Sitten vain pari tuntia tv.n katselua ennen nukahtamista.

Lauantai 23.4. ei alkanut hyvin, sillä eilisen painostava helle ja nopea ukkoskuuro olivat vaihtuneet todella matalilla roikkuviin pilviin ja jatkuvaan, pieneen tihkusateeseen. Se siitä suunnitelmasta käydä The Peakilla maisemia katsomassa, kun koko vuoren huippu oli pilvien peitossa. Tästä tuli siis shoppailu- ja kaupungillakiertelypäivä. Star Ferryn legendaarisella vihreä-valkoisella laivalla lahden yli Kowloonista Hong Kong Islandille ja siitä eteenpäin antiikkisen mahtavilla kaksikerroksisilla raitiovaunuilla. Ensin tuli ajeltua pitkä pätkä North pointiin ja sieltä takaisin kävellen ja aina välillä vaunuun hypäten. Matkan pituudesta riippumatta ratikkalippu maksaa kaksi dollaria (20 eurosenttiä), joten se ei budjettia kaatanut. Maksuvälineenä pelaa kaikkialla (myös kaupoissa) liikennelaitos MTR:n Octopus-kortti, johon voi ladata rahaa automaateissa. Todella näppärä systeemi. Illan pimennyttyä palailin Kowloonin puolelle ja pikaisen vaatteidenvaihdon jälkeen lähdin pohjoiseen parin metropysäkin matkan verran katsomaan Mong Kokin yömarkkinoita. Vaateshopailijan paratiisihan se paikka olisi, harmi etten ole sellainen. Iltaan toi jännitystä paikallisessa ruokalassa raivonnut mies, joka ensi huusi puhelimeen ja sen jälkeen pisti puhelimensa päreiksi mm. seiniin heittelemällä ja tuolilla paiskomalla. Minä ja muut asiakkaat katsoimme parhaaksi poistua paikalta ennen poliisin saapumista. Mitäpä sitä turhaan itseään muiden asioihin sotkemaan.

Sunnuntai 24.4. No nyt paistaa aurinko! +27, leppeä merituuli ja täysin pilvetön taivas. Ja honkkarilaisten vapaapäivä, eli kaikki muutkin ovat liikenteessä. Ajatus jättibudhan katsomisesta typistyi sinne johtavan köysiradan toooooooooooooooooooooooodella pitkän jonon ihasteluksi. Onneksi vieressä on iso outlet-keskus ja ravintoloita, joten ihan turhaa metromatkaa Tung Chungiin ei tullut tehtyä. Kaupunkiin palailtuani risteilin taas sataman halki ja kävin rannassa istuskelemassa Avenue of starsilla. Oli hienoa päästä painamaan omat kätensä honkkarileffalegendojen (Bruce Lee! Jackie Chan! Sammo Hung!) kädenpainalluksia vasten. Illalla suuntaan The Peakille siten, että sieltä näkee auringonlaskun ja sen jälkeen koko pilvenpiirtäjämeren yövalaistuksessa. Myöhäisillasta en vielä tiedä, yksi vaihtoehto voisi ola suunnata Temple streetin yömarkkinoille, jossa myydään ruokaa, ruokaa ja ruokaa. Sieltä saisi varmaankin aitoa honkkarilaista stinky tofua eli haisevaa tofua...

Huomenna maanantaina on tällä erää viimeinen päivä Hong Kongissa, ehkäpä lähden heti aamusta taas yrittämään sinne Buddhalle ja köysiradalle.