Olisihan se liian helppoa ja mukavaa, jos kaikki sujuisi suunnitellusti. Istuisin tällä hetkellä jo junassa matkalla lentokentälle, ellei Finnair olisi mennyt lakkoon. Yllättävää kyllä en ole ainoa lakon uhriksi joutunut, joten puhelinpalvelussa on sellainen ruuhka, että kahteen vuorokauteen en ole päässyt läpi. Siispä lakkasin yrittämästä, pistin verkkolomakkeella hakemuksen matkalipun hinnan palauttamisesta ja siirryin toisen lentoyhtiön asiakkaaksi. Lähtö viivästyy säätämisen takia parilla päivällä.

Lentokonebongailun satunnaisena harrastajana täytyy olla tyytyväinen uudeksi lentoyhtiöksi valikoituneen KLM:n konetarjonnasta. Tylsän Airbusin sijasta lennän Pekingiin Boeing 747-400M -koneella, jossa M tarkoittaa koneen olevan puoliksi rahtikone - koneen etuosa on varattu matkustajille ja takaosassa on iso rahtitila. Koska lennot kulkevat Amsterdamin kautta, kuluu matkaan noin 9 tuntia ylimääräistä aikaa per suunta. No, toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä kotiin, joten ei auta valittaa.

Tällä erää matkasuunnitelma näyttää tältä:

KE 18.11. Helsinki-Amsterdam-Peking (perillä 19.11. kello 9.55) (KLM Embraer 190 Fokker 100 + Boeing 747-400M, lennot KL1168 ja KL0897)

MA 23.11. Peking-Shanghai (China Southern Airbus 330-300, CZ3907, klo 8.55-10.50)

TO 26.11. Shanghai-Shenzhen (Shanghai Airlines Boeing 767-300, FM9371, klo 12.30-14.45)

LA 28.11. käynti Guangzhoussa paikallisjunalla

MA 30.11. Shenzhen-Peking (Air China Boeing 777-200, CA1358, klo 20.00-23.00)

MA 7.12. Peking-Amsterdam-Helsinki (perillä kello 23.55) (China Southern B777-200ER + KLM Embraer 190, lennot KL3810 ja KL1171)

Näillä eväillä eteenpäin :-)